Hello every one, I've already asked this question on StackOverflow
Code:
http://stackoverflow.com/questions/20029058/issue-with-message-expressions-in-hibernate-validator
I repeated it here hopefully for some answers.
I'm working on a project and I've been using Hibernate Validator for a while. Recently I tried to make use of Interpolation with message expressions (with EL features) in my validation messages, but I get inconsistent results (to my knowledge).
According to the documentation on message interpolation steps, message parameters (those enclosed in "{..}") are resolved prior to evaluation of message expressions (those enclosed in "${..}"). Hence, I conclude that it is allowed to write a message like this:
Code:
${validatedValue > someValue ? '{x.y.z.message}' : '{x.y.w.message}'}
and expect that a message literal whose key is either x.y.z.message or x.y.w.message be the result, where x.y.z.message and x.y.w.message are assumed to be valid and already defined message keys in a properly bootstrapped resource bundle.
To clarify things out, I've written a test case using TestNG and ran it against hibernate-validator-5.0.1.Final and hibernate-validator-5.1.0-Alpha. As is pointed out in test comments, the results obtained by these releases vary themselves on this specific issue which hints me towards an implementation bug. I first thought this might have to do with [HV-798] but it seems deeper.
Here is the test case:
Code:
import java.util.Set;
import javax.validation.ConstraintViolation;
import javax.validation.Validator;
import javax.validation.constraints.Size;
import org.testng.annotations.Test;
import static org.testng.Assert.assertEquals;
public class HibernateValidationTest
{
public class Entity
{
public int caseIndex;
@Size(min = 4, max = 10, message = "${validatedValue.length() < min ? 'Error msg.#1' : 'Error msg.#2'}")
public String getMessage1()
{
if (caseIndex == 0)
return "abc";
return "abcd";
}
@Size(min = 4, max = 10, message = "{javax.validation.constraints.Size.message}")
public String getMessage2()
{
if (caseIndex == 1)
return "abc";
return "abcd";
}
@Size(min = 4, max = 10, message = "{javax.validation.constraints.Size.message} (${validatedValue.length() < min ? 'Error msg.#3' : '{javax.validation.constraints.Size.message}'})")
public String getMessage3()
{
if (caseIndex == 2)
return "abc";
return "abcd";
}
}
@Test
public void testValidatorBug()
{
Validator validator = javax.validation.Validation.buildDefaultValidatorFactory().getValidator();
Set<ConstraintViolation<Entity>> violations;
ConstraintViolation<Entity> violation;
Entity entity = new Entity();
/**
* PASS
*/
entity.caseIndex = 0;
violations = validator.validate(entity);
assertEquals(violations.size(), 1);
violation = violations.iterator().next();
assertEquals(violation.getMessage(), "Error msg.#1");
/**
* PASS
*/
entity.caseIndex = 1;
assertEquals(violation.getMessage(), "size must be between 4 and 10");
/**
* FAIL
*
* Violation message:
*
* - on version hibernate-validator-5.0.1.Final:
* size must be between 4 and 10 (${validatedValue.length() < min ? 'Error msg.#3' : '{javax.validation.constraints.Size.message}'})
*
* - on hibernate-validator-5.1.0-20131114.015215-37:
* {javax.validation.constraints.Size.message} (${validatedValue.length() < min ? 'Error msg.#3' : '{javax.validation.constraints.Size.message}'})
*/
entity.caseIndex = 2;
assertEquals(violation.getMessage(), "size must be between 4 and 10 (Error msg.#3)");
}
}
In this test Entity.getMessage3() demonstrates the issue which is caught by last part of the test. Based on my understanding, this message must be size must be between 4 and 10 (Error msg.#3), but it is size must be between 4 and 10 (${validatedValue.length() < min ? 'Error msg.#3' : '{javax.validation.constraints.Size.message}'}) on version 5.0.1 and {javax.validation.constraints.Size.message} (${validatedValue.length() < min ? 'Error msg.#3' : '{javax.validation.constraints.Size.message}'}) on 5.1.0.Alpha.
Can anyone kindly evaluate this and assert the issue or help me find my own mistake.
Thank you for your time.